NOT 2019 – kom je ook?

By | Geen categorie | No Comments

Vind de antwoorden op vragen die hebt! Is lezen op snelheid / race lezen wel zo’n goed idee? Waar komen gedragsproblemen vandaan? Hoe help ik mijn kind? Moeilijkheden met lezen, zijn ze op te lossen? We oefenen elke dag, maar het helpt niet, wat kan ik doen?

Kom praten op de stand van DDA Nederland op de NOT 

krijg de info die jij nodig hebt!

meld je aan op:     https://www.marvel-databadge.nl/not2019/reg/?link=b88939042a94db30c33f&lan=NL

met d of t? Hoe schrijf ik het?

By | Geen categorie | No Comments

Met d of t aan het einde? Hoe schrijf ik het woord? Dit kleibeeld geeft de spellingsregel weer. Je ziet het kleimannetje met de handen achter de oren.  Hij hoort een t aan het einde van een woord, maar twijfelt of het woord eindigt op d of t. Je kunt het langer maken (= uitspreken met uh erachter) om te horen of je een d of t moet schrijven, heel gemakkelijk! Deze regel werkt wanneer het woord geen persoonsvorm is.

Beelddenkers maken spellingsregels liever zichtbaar in een beeld: dat werkt!

met d of t ? De boom is hard. Ik zie een hart. Nee, twee harten!

Moeilijke woorden in rekenopgaven

By | Geen categorie | No Comments

Er zijn veel kinderen die moeite hebben met redactiesommen, ook wel verhaaltjessommen genoemd. Als volwassene sta je er misschien niet zo bij stil, maar de woorden die bij rekenen worden gebruikt zijn soms moeilijk. Als je niet precies weet wat het woord betekent, wordt rekenen heel lastig. Vandaag werkte mijn cursist het woord ‘meer’ uit. Het drukt altijd een relatie uit. Iets kan alleen ‘meer’ zijn als je het vergelijkt met iets anders.

workshop 30 oktober 2017 over beelddenken en Davis methode

By | Geen categorie | No Comments

Dyslexie en andere leer- of leefproblemen voorkomen of oplossen? Het kan!

Door Mieke Verhallen en Gaby van Erp

We gaven op 10 oktober al een workshop / lezing die enthousiast ontvangen werd. Heb je die gemist? Je kunt nog terecht op 30 oktober in Boxtel!

Dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme of hooggevoeligheid. Wat hebben die met elkaar te maken? De mensen die hier last van hebben, hebben één ding gemeen. Zij gebruiken hun hersenen op een andere manier: het zogeheten “beelddenken”. Ze ervaren de wereld met al hun zintuigen en leren door te doen, te horen, te ruiken, te voelen en te zien. Dat is heel mooi, maar kan soms ook voor leer- of leefproblemen zorgen. Eindeloos blijven oefenen levert niets op en school wordt een probleem.

Hier is een oplossing voor! Want als je weet wat je doet, kun je er ook voor kiezen om wat anders te doen. Je kunt leren (Davis) technieken in te zetten voor je moeilijkheden en problemen. Ontdek dat je juist een bijzonder talent hebt, dat waardevol is voor jezelf en de maatschappij.

na deze workshop kun je:

  • Mensen die beweren dat dyslexie / dyscalculie een stoornis is, met succes tegenspreken;
  • een beelddenker herkennen;
  • een beelddenker die enigszins vastloopt met schoolwerk vanuit een andere invalshoek helpen;
  • herkennen wanneer er sprake is van zoveel verwarring en frustratie dat een-op-een hulp nodig is;
  • uitleggen waarom het nooit te laat is om iets aan je leerproblemen te doen!

Praktische informatie

Datum: 30 oktober 2017
Tijd: 19:00 uur – 22:00 uur
Plaats: Bibliotheek Boxtel – Burgakker 4 – 5281 CK  Boxtel

tel. 0411-672970

Graag tot dan!

Gaby van Erp en Mieke Verhallen

woorden met v of f ?

By | Geen categorie | No Comments

  Door spellingsregels zichtbaar te maken ga je ze onthouden. Voorwaarde is wel dat je het zelf bedacht en gemaakt hebt. Wanneer je daarna wat van deze woorden oefent, kun je zelf bedenken en verwoorden wat de spellingsregel is. Zo kom je erachter, dat er altijd een f geschreven wordt als het de laatste letter is of er alleen nog een t-klank achter komt.

ei of ij?

By | Geen categorie | No Comments
Zeil

Wat een leuke manier om de spelling van de ei-woorden te leren!

Dank aan de creatieve dame die deze mooie plaat maakte!

Zo werkt het: staat het woord niet op de tekening, dan schrijf je het met een lange ij of je moet het toevoegen aan je tekening.

Er bestaan al kant-en-klare platen, maar je onthoudt de woorden veel beter als je ze zelf hebt getekend en geschreven, zoals hier: een geit met een pleister en een meisje dat afscheid neemt bij de trein. En wat dacht je van een piraat op een eiland met een geheime schat?

veel plezier bij het maken van je eigen tekening!

Dyslexie: een teken van intelligentie aldus Richard Branson in The Independent

By | Geen categorie | No Comments

Richard Branson: Dyslexie is een teken van intelligentie!

Richard Branson geeft zijn kijk op dyslexie, hij vindt dat het een blijk van intelligentie is. Wij kennen die visie al van Ronald Davis, die al jaren geleden zijn boek De Gave van Dyslexie schreef. In mijn praktijk zie ik elke keer opnieuw het talent bij mensen die op school vastliepen met lezen en spellen: zonder uitzondering creatieve, sprankelende kinderen en volwassenen met een uitzonderlijk sterke verbeeldingskracht! Geweldig om te weten dat deze succesvolle man zelf ook ooit op school last had van zijn dyslexie, dat geeft de burger moed!

“It is time we lost the stigma around dyslexia,” he wrote. “It is not a disadvantage; it is merely a different way of thinking.

Workshop dyslexie en leerproblemen – 10 oktober 2017 Volksuniversiteit Geldrop

By | Geen categorie | No Comments

WORKSHOP 10 oktober  2017– VOLKSUNIVERSITEIT GELDROP

19:00-22:00 UUR

Dyslexie en andere leer- of leerproblemen voorkomen of oplossen? Het kan!

Door Mieke Verhallen en Gaby van Erp

Dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme of hooggevoeligheid. Wat hebben die met elkaar te maken? De mensen die hier last van hebben, hebben 1 ding gemeen. Zij gebruiken hun hersenen op een andere manier: het zogeheten “beelddenken”. Ze ervaren de wereld met al hun zintuigen en leren door te doen, te horen, te ruiken, te voelen en te zien. Dat is heel mooi, maar kan soms ook voor leer- of leefproblemen zorgen. Eindeloos blijven oefenen levert niets op en school wordt een probleem.

Hier is een oplossing voor! Want als je weet wat je doet, kun je er ook voor kiezen om wat anders te doen. Je kunt leren (Davis) technieken in te zetten voor je moeilijkheden en problemen. Ontdek dat je juist een bijzonder talent hebt, dat waardevol is voor jezelf en de maatschappij.

Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Kom het ontdekken en ervaren in onze workshop!

Praktische informatie

Datum: 10 oktober 2017
Tijd: 19:00 uur – 22:00 uur
Plaats: Volksuniversiteit Geldrop:  Molenstraat 27, 5664 HV Geldrop

Graag tot dan!

Gaby van Erp en Mieke Verhallen

Alvast meer info? Kijk op:

www.opgebloeid.nl(Gaby – Boxtel)
www.goedgezienzo.nl     (Mieke – Mierlo)
www.daviscounselors.nl  (vereniging)
www.davisdyslexie.nl      (landelijke organisatie)

Workshop 3 oktober 2017 op de Volksuniversiteit Helmond

By | Geen categorie | No Comments

19:00-22:00 UUR

Dyslexie en andere leer- of leefproblemen voorkomen of oplossen? Het kan!

Dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme of hooggevoeligheid.

Wat hebben die met elkaar te maken?

De mensen die hier last van hebben, hebben 1 ding gemeen. Zij gebruiken hun hersenen op een andere manier: het zogeheten “beelddenken”. Ze ervaren de wereld met al hun zintuigen en leren door te doen, te horen, te ruiken, te voelen en te zien.

Dat is heel mooi, maar kan soms ook voor leer- of leefproblemen zorgen.

Eindeloos blijven oefenen levert niets op, geeft irritaties en school wordt een probleem.

Hier is een oplossing voor! Want als je weet wat je doet, kun je er ook voor kiezen om wat anders te doen. Je kunt leren (Davis) technieken in te zetten voor je moeilijkheden en problemen. Ontdek dat je juist een bijzonder talent hebt, dat waardevol is voor jezelf en de maatschappij.

Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Kom het ontdekken en ervaren in onze workshop!

Datum: 3 0ktober 2017 – schrijf je in op de website van Volksuniversiteit Helmond.

Tijd: 19:00 uur – 22:00 uur

Plaats: Volksuniversiteit Helmond

Graag tot dan!

Gaby van Erp en Mieke Verhallen